MICZYTAJ – WARSZTATY CZYTANIA WRAŻENIOWEGO Z MAŁGORZATĄ SWĘDROWSKĄ – 08.10.2020
Odbyły
się 2. spotkania warsztatowe “MICZYTAJ”, dedykowane nauczycielom
przedszkoli, klas I – III i świetlicy, nauczycielom bibliotekarzom,
animatorom kultury, terapeutom i instruktorom, a także rodzicom,
babciom i dziadkom oraz wszystkim miłośnikom czytania dzieciom.
Kim jest tajemniczy MICZYTAJ?
Słów kilka o koncepcji czytania wrażeniowego.
Ponieważ
dzieci chłoną świat wszystkimi zmysłami, poznają najbliższe otoczenie
poprzez zabawę, mają ogromną potrzebę ruchu, konieczne jest nowe
podejście do opowiadania, wiersza, piosenki czy lektury. Koncepcja
czytania wrażeniowego jest sposobem na inicjowanie spotkań
czytelniczych, łączących przeżycie tekstu literackiego z ruchem,
rytmem, rymem i emocjami. Czytanie wrażeniowe to jednak przede
wszystkim budowanie więzi dorosłego-czytacza-opowiadacza-MICZYTAJA - z
dzieckiem lub grupą dzieci.
Podczas spotkań dowiedzieliśmy się,
jak czytać wrażeniowo i na czym polega ta metoda pracy z dziećmi na
zajęciach poświęconych literaturze.
Podczas ćwiczeń uczestnicy
spontanicznie weszli w rolę swoich podopiecznych - otwierali
książkę za pomocą „hasła”, dopowiadali wybrane słowa oraz wyrażali
siebie w mimice twarzy i gimnastyce całego ciała.
Nasz Gość
wykorzystał swoje autorskie książki „Moja mama, mój tata”, „Moja
babcia, mój dziadek”, a także książki z różnych wydawnictw, którymi
posługuje się w swojej pracy,
jak np. „Dzień na plaży” Bernarda Carvahlo czy „Świat w sekundzie” Isabel Minhos Martins.
Na koniec spotkania uczestnicy zrobili też swoje książki, wykorzystując materiały z odzysku.
Dziękujemy
Pani Małgorzacie Swędrowskiej za przybliżenie metody czytania
wrażeniowego, dobrą zabawę i wspaniałą atmosferę. My już czytamy
wrażeniowo.
Warsztaty, objęte patronatem przez Magazyn
WARMING, odbyły się w ramach projektu „Czytać każdy może w salonie i na
dworze”, sfinansowanego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum
Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz
Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.