NOWOŚCI Akademickie

 

Podstawowa teza autora, znanego socjologa kultury i edukacji, odnosi się do przekonania, że współczesny człowiek żyje jednocześnie w dwóch równorzędnych rzeczywistościach. Pierwsza z nich działa w oparciu o zasadę wolności jednostki w kwestii kreowania własnej biografii i tożsamości oraz niekończących się (pozornie?) swobodnych wyborów, dokonywanych na płaszczyźnie kultury popularnej i konsumpcji, natomiast druga z rzeczywistości działa w sposób odwrotny: jej logika wspiera się na potężnych regulatorach tożsamości i życia społecznego.

 

Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego funkcjonowania (w szkole, na uczelni, w pracy, rodzinie) bez telefonu komórkowego. Jest on potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych, codziennych, ale też w sytuacjach ratujących życie. Bardzo niebezpieczne są zachowania nieetyczne  i niemoralne w cyberprzestrzeni,a nawet czyny o charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny, sexting. Książka prezentuje pogląd, że świata realnego (codziennego) nie można zastąpić światem wirtualnym. Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu, staje się zjawiskiem powszechnym.

 

W książce znajduje się zbiór ćwiczeń opartych na opowiadaniach, w których nagromadzono głoski syczące: s, z, c, dz. Historyjki ułożono zgodnie z zasadą czystości fonetycznej, zatem nie ma w nich wyrazów zawierających głoski szeregu szumiącego i ciszącego.Dziecko rozwiązując zadania oparte na materiale obrazkowym, może utrwalać artykulację głosek s, z, c, dz w wyrazach, zwrotach
i tekstach. Dodatkowo ćwiczy również pamięć i koncentrację słuchową oraz wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami.

 

Przemoc, której dopuszczają się kobiety, stanowi tabu społeczne i historyczne. Panuje przekonanie, że brutalna kobieta to rzadkość – jest bardzo męska, jędzowata, okrutna, a jej zachowania są patologiczne. Wykracza poza role posłusznej żony, dobrej matki czy ofiary, które społeczeństwo od pokoleń stara się jej przypisać. Tymczasem przemoc nie jest związana z płcią, jak mogłoby się wydawać. Świadczy o tym historia oraz statystyki wykroczeń i zbrodni, wreszcie – wciąż nieśmiałe wyznania bitych mężczyzn. Regina rozszyfrowuje i opisuje rzeczywistość społeczną i na tej podstawie wyciąga wnioski również natury prawnej.



W podręczniku w sposób kompleksowy omówiono przepisy prawa regulujące wykonywanie kar, środków karnych i zabezpieczających. Autorzy zawarli w nim również informacje o międzynarodowych konwencjach i standardach dotyczących ich wykonywania oraz uwzględnili najważniejsze i aktualne pozycje z literatury przedmiotu. Nie ograniczają się przy tym tylko do wywodów czysto teoretycznych. Analiza prezentowanych zagadnień poparta została licznymi danymi statystycznymi. Szczególnie interesująca dla Czytelnika może być część podręcznika dotycząca efektywności wykonywania kary.

 

Pochodzą z różnych domów, zabiły z różnych motywów, mają odmienne osobowości, wiek i wygląd zewnętrzny. Autorka, szukając odpowiedzi na nurtujące ją pytania - Jak to możliwe, że te kobiety wzięły udział w tak brutalnych zbrodniach, same zabiły albo wszystko ze szczegółami zaplanowały, a do wykonania morderstwa posłużyły się rękami mężczyzn? Jakie są? Dlaczego? Co wyróżnia je spośród innych kobiet? Skąd wzięła się ich agresja? - przeprowadziła w ciągu dwóch lat wiele kilkugodzinnych wywiadów z każdą z bohaterek tej książki. Zbrodnia podzieliła ich życie na dwie części. I tak też autorka starała się pokazać morderczynie. Postanowiła dać prawo wypowiedzi każdej z nich.

Popularna piosenkarka spadła ze sceny podczas koncertu, prowadzący teleturniej znowu wziął ślub, a Iksińskiej niebezpiecznie obsunął się dekolt, gdy z nowym partnerem Ygrekowskim pojawiła się na czerwonym dywanie – rewelacje tego rodzaju zajmują coraz więcej miejsca w serwisach informacyjnych. Nie trzeba wcale być znawcą modnych trendów w naukach społecznych i humanistycznych, by wskazać palący problem związany ze zjawiskiem celebrytów (ang. celebrities). Obecność „znanych z tego, że są
znani”.

 

Książka adresowana jest do nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych i oferuje im, oprócz teoretycznego wprowadzenia w problematykę napastowania seksualnego, w części II rady i sugestie, co robić, by do przemocy ze względu na płeć w szkole nie dochodziło, i jak działać w sytuacji , gdy do napastowania seksualnego jednak dojdzie, a w części III scenariusze zajęć dla młodzieży, do wykorzystania na zajęciach z profilaktyki przemocy, na godzinach wychowawczych i na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.

 

Naukowiec Jacek Kurzępa to autor  monografii opisujących zachowania dysfunkcyjne i ryzykowne współczesnej młodzieży. Na podstawie m.in. tych prac powstały scenariusze do filmów: Świnki, Juma, Galerianki.
Praca stanowi znaczący wkład w dotychczasowe ujmowanie złożonych zagadnień prostytucji młodzieży ze zróżnicowanych środowisk społecznych. W warstwie interpretacyjnej obserwowanych i analizowanych procesów zastosowano ujęcie interdyscyplinarne: socjologiczne, psychologiczne, pedagogiczne, antropologii społecznej, nauk o kulturze oraz elementów prawa i medycyny.

 

Monografia jest odpowiedzią na zapotrzebowanie studentów kierunku studiów logistyka, inżynieria produkcji, zarządzanie i inżynieria produkcji oraz menedżerów zajmujących się procesami logistycznymi zachodzącymi w przedsiębiorstwie, które są ogniwem w łańcuchach dostaw. Zaprezentowany materiał dotyczy logistyki realizowanej w wymiarze gospodarki globalnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wymagania i uwarunkowania europejskie. Dzisiaj czołowi ekonomiści dochodzą do wniosku, że efektywność gospodarki i dobrobyt społeczeństwa zależne są przede wszystkim od kondycji przedsiębiorstw, na którą ma wpływ poziom realizowanych procesów w ramach eurologistyki i która jest ściśle powiązana z biznesem globalnym.

 

Na podstawie badań prowadzonych wśród uczniów gimnazjów na terenie Dolnego Śląska, dotyczących rodziny, życia kulturalnego, szkoły, sytuacji materialnej i planów życiowych autorzy książki opisali dorastanie młodzieży w mniejszych miastach, jej aspiracje i uwarunkowania, które kształtują drogi edukacyjne młodych ludzi, szanse i ograniczenia, wskazali tendencje zmian społecznych i kulturowych.

 

 

Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym. W tej sytuacji istotnego wymiaru nabierają wszelkie działania pedagogiczne, profilaktyczne oraz terapeutyczne podejmowane nie tylko w rodzinach, ale także w szkołach oraz  innych placówkach oświatowych.

 

Pierwszą część książki stanowi prezentacja podstawowych ideologicznych kierunków współczesnego myślenia o społeczeństwie, państwie i prawie. Druga część jest poświęcona kategorii podstawowych dla europejskiego i polskiego porządku prawnego wartości, zasad i praw (praw podmiotowych) oraz wskazaniu ich ogólnych źródeł: historycznych i współczesnych. Trzecią część stanowi wykład na temat podstawowych wartości, zasad i praw ukierunkowany na wyjaśnienie ich genezy, rozwoju, aktualnej treści oraz roli w systemie prawa – od godności człowieka jako wartości podstawowej i źródła praw począwszy, a na prawie do dobrej administracji w ramach prawa do dobrego rządzenia skończywszy.

 

Rodzic, który decyduje się na wychowanie swojego dziecka na sportowca, musi odpowiedzieć sobie na wiele pytań i rozwiać wiele wątpliwości – dotyczących chociażby wyboru dyscypliny, trenera, odpowiedniego żywienia dziecka i pogodzenia treningów z edukacją. Książka ta jest formą poradnika, który sygnalizuje problemy i zagrożenia pojawiające się podczas wychowania i rozbudzania pasji sportowych u naszych dzieci. Określa kierunki prawidłowego pojmowania zdarzeń i schematów towarzyszących rozwojowi prawie każdego młodego zawodnika. Jej celem jest również sprowokowanie rodziców do zgłębiania wiedzy na tematy związane z wychowaniem przez sport, dzięki czemu staną się oni  bardziej kreatywni i świadomi wyzwań, przed jakimi stają.

 

Celem rozważań teoretycznych i praktycznych stała się próbaa ukazania diagnozy jako priorytetu w procesie kształcenia i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Cytując autorki: „Jednym z głównych zamiarów, jaki nami kierował podczas pisania tej książki, była intencja uprzystępnienia wiedzy teoretycznej i praktycznej omawiającej diagnozę dziecka.” W książce poszukiwane są odpowiedzi na nurtujące pytania: Jak diagnozować? Jak rozpoznawać zaniedbania i deficyty w rozwoju? Jakie wykorzystać sposoby?

 

W czterech częściach omówione są kolejno:
* System bankowy, jego relacje z otoczeniem, elementy określające warunki działania banków, w tym polityka pieniężna banku centralnego i sieć bezpieczeństwa finansowego.
* Operacje bankowe krajowe i zagraniczne, operacje o charakterze inwestycyjnym i hipotecznym, bankowość elektroniczna, instrumenty pochodne i sekurytyzacja.
* Zarządzanie bankiem - cele, strategie, polityka, kapitał własny, analiza i ocena kondycji banku, fuzje i przejęcia, marketing.
* Zarządzanie ryzykiem (płynności, kredytowym, stopy procentowej, walutowym   i operacyjnym), metody kwantyfikacji poszczególnych rodzajów ryzyka i  sposoby jego ograniczania.

 

W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.

 

 

Praca zawiera szczegółową charakterystykę różnorodnych metod i technik zarządzania, które zostały uporządkowane wokół dziesięciu wyodrębnionych nurtów badawczych (m.in. diversity management, przeciwieństwa; SCR i corporate governance; elastyczność i zmiana, akcentowanie wyników działania; wewnętrzna przedsiębiorczość, humanizowanie, zaangażowanie; koncentracja na kompetencjach,; koncentracja na priorytetach; niematerialne determinanty konkurencyjności; akcentowanie wyników działania) . To cenny materiał źródłowy dla pracowników naukowo-dydaktycznych, doktorantów, studentów, przedstawicieli praktyki gospodarczej oraz administracji publicznej.

 

Kto się trzyma przysłów, ten się mądrym stanie, bo przysłowia mądrze uczą, trzeba zważać na nie. Apetyt wzrasta w miarę jedzenia. Nie miała baba kłopotu, kupiła sobie prosię. Jaki bywa baran, taka na nim wełna.
Ta książka to zachęta do sięgania po wiedzę od najmłodszych lat, osobiście lub przy pomocy dorosłych mentorów, co może się stać przyczynkiem do wielopokoleniowej zabawy słowem.

 

ARCHIWUM

POLECAMY - wiosna 2014

 

Copyright © 2014 Oranżeria Kultury / Miejska Biblioteka Pedagogiczna w Lidzbarku Warmińskim| Design by templatemo.com