NOWOŚCI Akademickie
Podstawowa teza autora, znanego socjologa kultury i edukacji, odnosi
się do przekonania, że współczesny człowiek żyje jednocześnie w dwóch
równorzędnych rzeczywistościach. Pierwsza z nich działa w oparciu o
zasadę wolności jednostki w kwestii kreowania własnej biografii i
tożsamości oraz niekończących się (pozornie?) swobodnych wyborów,
dokonywanych na płaszczyźnie kultury popularnej i konsumpcji, natomiast
druga z rzeczywistości działa w sposób odwrotny: jej logika wspiera się
na potężnych regulatorach tożsamości i życia społecznego.
Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego funkcjonowania (w szkole,
na uczelni, w pracy, rodzinie) bez telefonu komórkowego. Jest on
potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych, codziennych, ale
też w sytuacjach ratujących życie. Bardzo niebezpieczne są zachowania
nieetyczne i niemoralne w cyberprzestrzeni,a nawet czyny o
charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny,
sexting. Książka prezentuje pogląd, że świata realnego (codziennego)
nie można zastąpić światem wirtualnym. Nomofobia (z ang. no mobile
phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu, staje się
zjawiskiem powszechnym.
W książce znajduje się zbiór ćwiczeń opartych na opowiadaniach, w
których nagromadzono głoski syczące: s, z, c, dz. Historyjki ułożono
zgodnie z zasadą czystości fonetycznej, zatem nie ma w nich wyrazów
zawierających głoski szeregu szumiącego i ciszącego.Dziecko rozwiązując
zadania oparte na materiale obrazkowym, może utrwalać artykulację
głosek s, z, c, dz w wyrazach, zwrotach
i tekstach. Dodatkowo ćwiczy również pamięć i koncentrację słuchową
oraz wypowiadanie się rozwiniętymi zdaniami.
Przemoc, której dopuszczają się kobiety, stanowi tabu społeczne i
historyczne. Panuje przekonanie, że brutalna kobieta to rzadkość – jest
bardzo męska, jędzowata, okrutna, a jej zachowania są patologiczne.
Wykracza poza role posłusznej żony, dobrej matki czy ofiary, które
społeczeństwo od pokoleń stara się jej przypisać. Tymczasem przemoc nie
jest związana z płcią, jak mogłoby się wydawać. Świadczy o tym historia
oraz statystyki wykroczeń i zbrodni, wreszcie – wciąż nieśmiałe
wyznania bitych mężczyzn. Regina rozszyfrowuje i opisuje rzeczywistość
społeczną i na tej podstawie wyciąga wnioski również natury prawnej.
W podręczniku w sposób kompleksowy omówiono przepisy prawa regulujące
wykonywanie kar, środków karnych i zabezpieczających. Autorzy zawarli w
nim również informacje o międzynarodowych konwencjach i standardach
dotyczących ich wykonywania oraz uwzględnili najważniejsze i aktualne
pozycje z literatury przedmiotu. Nie ograniczają się przy tym tylko do
wywodów czysto teoretycznych. Analiza prezentowanych zagadnień poparta
została licznymi danymi statystycznymi. Szczególnie interesująca dla
Czytelnika może być część podręcznika dotycząca efektywności
wykonywania kary.
Pochodzą
z różnych domów, zabiły z różnych motywów, mają odmienne osobowości,
wiek i wygląd zewnętrzny. Autorka, szukając odpowiedzi na nurtujące ją
pytania - Jak to możliwe, że te kobiety wzięły udział w tak brutalnych
zbrodniach, same zabiły albo wszystko ze szczegółami zaplanowały, a do
wykonania morderstwa posłużyły się rękami mężczyzn? Jakie są? Dlaczego?
Co wyróżnia je spośród innych kobiet? Skąd wzięła się ich agresja? -
przeprowadziła w ciągu dwóch lat wiele kilkugodzinnych wywiadów z każdą
z bohaterek tej książki. Zbrodnia podzieliła ich życie na dwie części.
I tak też autorka starała się pokazać morderczynie. Postanowiła dać
prawo wypowiedzi każdej z nich.
Popularna
piosenkarka spadła ze sceny podczas koncertu, prowadzący teleturniej
znowu wziął ślub, a Iksińskiej niebezpiecznie obsunął się dekolt, gdy z
nowym partnerem Ygrekowskim pojawiła się na czerwonym dywanie –
rewelacje tego rodzaju zajmują coraz więcej miejsca w serwisach
informacyjnych. Nie trzeba wcale być znawcą modnych trendów w naukach
społecznych i humanistycznych, by wskazać palący problem związany ze
zjawiskiem celebrytów (ang. celebrities). Obecność „znanych z tego, że
są
znani”.
Książka adresowana jest do nauczycieli, wychowawców, pedagogów i
psychologów szkolnych i oferuje im, oprócz teoretycznego wprowadzenia w
problematykę napastowania seksualnego, w części II rady i sugestie, co
robić, by do przemocy ze względu na płeć w szkole nie dochodziło, i jak
działać w sytuacji , gdy do napastowania seksualnego jednak dojdzie, a
w części III scenariusze zajęć dla młodzieży, do wykorzystania na
zajęciach z profilaktyki przemocy, na godzinach wychowawczych i na
zajęciach z wychowania do życia w rodzinie.
Naukowiec Jacek Kurzępa to autor monografii opisujących
zachowania dysfunkcyjne i ryzykowne współczesnej młodzieży. Na
podstawie m.in. tych prac powstały scenariusze do filmów: Świnki,
Juma, Galerianki.
Praca stanowi znaczący wkład w dotychczasowe ujmowanie złożonych
zagadnień prostytucji młodzieży ze zróżnicowanych środowisk
społecznych. W warstwie interpretacyjnej obserwowanych i analizowanych
procesów zastosowano ujęcie interdyscyplinarne: socjologiczne,
psychologiczne, pedagogiczne, antropologii społecznej, nauk o kulturze
oraz elementów prawa i medycyny.
Monografia jest odpowiedzią na zapotrzebowanie studentów kierunku
studiów logistyka, inżynieria produkcji, zarządzanie i inżynieria
produkcji oraz menedżerów zajmujących się procesami logistycznymi
zachodzącymi w przedsiębiorstwie, które są ogniwem w łańcuchach dostaw.
Zaprezentowany materiał dotyczy logistyki realizowanej w wymiarze
gospodarki globalnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wymagania i
uwarunkowania europejskie. Dzisiaj czołowi ekonomiści dochodzą do
wniosku, że efektywność gospodarki i dobrobyt społeczeństwa zależne są
przede wszystkim od kondycji przedsiębiorstw, na którą ma wpływ poziom
realizowanych procesów w ramach eurologistyki i która jest ściśle
powiązana z biznesem globalnym.
Na podstawie badań prowadzonych wśród uczniów gimnazjów na terenie Dolnego Śląska, dotyczących rodziny, życia kulturalnego, szkoły, sytuacji materialnej i planów życiowych autorzy książki opisali dorastanie młodzieży w mniejszych miastach, jej aspiracje i uwarunkowania, które kształtują drogi edukacyjne młodych ludzi, szanse i ograniczenia, wskazali tendencje zmian społecznych i kulturowych.
Najnowsze
media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne,
tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele
możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one
charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i
młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w
cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie
przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie
wychowawczym. W tej sytuacji istotnego wymiaru nabierają wszelkie
działania pedagogiczne, profilaktyczne oraz terapeutyczne podejmowane
nie tylko w rodzinach, ale także w szkołach oraz innych
placówkach oświatowych.
Pierwszą część książki stanowi prezentacja podstawowych ideologicznych
kierunków współczesnego myślenia o społeczeństwie, państwie i prawie.
Druga część jest poświęcona kategorii podstawowych dla europejskiego i
polskiego porządku prawnego wartości, zasad i praw (praw podmiotowych)
oraz wskazaniu ich ogólnych źródeł: historycznych i współczesnych.
Trzecią część stanowi wykład na temat podstawowych wartości, zasad i
praw ukierunkowany na wyjaśnienie ich genezy, rozwoju, aktualnej treści
oraz roli w systemie prawa – od godności człowieka jako wartości
podstawowej i źródła praw począwszy, a na prawie do dobrej
administracji w ramach prawa do dobrego rządzenia skończywszy.
Rodzic, który decyduje się na wychowanie swojego dziecka na sportowca,
musi odpowiedzieć sobie na wiele pytań i rozwiać wiele wątpliwości –
dotyczących chociażby wyboru dyscypliny, trenera, odpowiedniego
żywienia dziecka i pogodzenia treningów z edukacją. Książka ta jest
formą poradnika, który sygnalizuje problemy i zagrożenia pojawiające
się podczas wychowania i rozbudzania pasji sportowych u naszych dzieci.
Określa kierunki prawidłowego pojmowania zdarzeń i schematów
towarzyszących rozwojowi prawie każdego młodego zawodnika. Jej celem
jest również sprowokowanie rodziców do zgłębiania wiedzy na tematy
związane z wychowaniem przez sport, dzięki czemu staną się oni
bardziej kreatywni i świadomi wyzwań, przed jakimi stają.
Celem rozważań teoretycznych i praktycznych stała się próbaa ukazania
diagnozy jako priorytetu w procesie kształcenia i wychowania dzieci w
wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Cytując autorki: „Jednym z
głównych zamiarów, jaki nami kierował podczas pisania tej książki, była
intencja uprzystępnienia wiedzy teoretycznej i praktycznej omawiającej
diagnozę dziecka.” W książce poszukiwane są odpowiedzi na nurtujące
pytania: Jak diagnozować? Jak rozpoznawać zaniedbania i deficyty w
rozwoju? Jakie wykorzystać sposoby?
W
czterech częściach omówione są kolejno:
* System bankowy, jego relacje z otoczeniem, elementy określające
warunki działania banków, w tym polityka pieniężna banku centralnego i
sieć bezpieczeństwa finansowego.
* Operacje bankowe krajowe i zagraniczne, operacje o charakterze
inwestycyjnym i hipotecznym, bankowość elektroniczna, instrumenty
pochodne i sekurytyzacja.
* Zarządzanie bankiem - cele, strategie, polityka, kapitał własny,
analiza i ocena kondycji banku, fuzje i przejęcia, marketing.
* Zarządzanie ryzykiem (płynności, kredytowym, stopy procentowej,
walutowym i operacyjnym), metody
kwantyfikacji poszczególnych rodzajów ryzyka i sposoby jego
ograniczania.
W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a posiadającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania za pomocą sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Praca
zawiera szczegółową charakterystykę różnorodnych metod i technik
zarządzania, które zostały uporządkowane wokół dziesięciu
wyodrębnionych nurtów badawczych (m.in. diversity management,
przeciwieństwa; SCR i corporate governance; elastyczność i zmiana,
akcentowanie wyników działania; wewnętrzna przedsiębiorczość,
humanizowanie, zaangażowanie; koncentracja na kompetencjach,;
koncentracja na priorytetach; niematerialne determinanty
konkurencyjności; akcentowanie wyników działania) . To cenny materiał
źródłowy dla pracowników naukowo-dydaktycznych, doktorantów, studentów,
przedstawicieli praktyki gospodarczej oraz administracji publicznej.
Kto się trzyma przysłów, ten się mądrym
stanie, bo przysłowia mądrze uczą, trzeba zważać na nie. Apetyt wzrasta
w miarę jedzenia. Nie miała baba kłopotu, kupiła sobie prosię. Jaki
bywa baran, taka na nim wełna.
Ta książka to zachęta do sięgania po wiedzę od najmłodszych lat,
osobiście lub przy pomocy dorosłych mentorów, co może się stać
przyczynkiem do wielopokoleniowej zabawy słowem.
ARCHIWUM
POLECAMY - wiosna 2014