NOWOŚCI Akademickie
Jak
zaznaczyły autorki we wstępie, współczesna metodologia badań naukowych,
społecznych i pedagogicznych, obfituje w ogromną liczbę terminów – jest
to język metodologii badań, który autorki chciały przybliżyć w jednej,
zwartej i prostej w formie publikacji. Publikacja jest przeznaczona dla
wszystkich, którzy prowadzą badania naukowe z obszaru pedagogiki oraz
nauk pokrewnych. To publikacja dedykowana zarówno nauczycielom
akademickim, jak i studentom kierunków pedagogicznych i pokrewnych.
Przydatna będzie także osobom prowadzącym badania związane z realizacją
różnorodnych projektów badawczych.
Niedostosowanie
społeczne dzieci i młodzieży można z całą pewnością uznać za jeden z
podstawowych problemów wychowania. Niniejsza publikacja ukazuje
złożoność problemu. Jej atutem jest przejrzysty układ treściowy, który
zawiera nie tylko metodologię badań własnych i zawarte wnioski, ale też
ujęcie merytoryczne pojęcia niedostosowania społecznego w kontekście
historycznym ( pojęcie, jednostka, typologia ). Omówione są
środowiskowe, biologiczne i psychologiczne uwarunkowania
niedostosowania społecznego – jego przejawy. Ukazano niedostosowanie
społeczne, demoralizację i przestępczość w perspektywie polskiego i
międzynarodowego prawa.
Narkotyki
w ujęciu Beaty Hoffmann postrzegane są przez pryzmat konkretnych
subkultur czy środowisk, dla których środki odurzające stanowiły
swoiste sine qua non. I tak Autorka zabiera nas w egzotyczną podróż,
gdzie punktem wyjścia jest paryska bohema spod znaku Baudelaire’a i la
belle epoque, a przystankami Londyn czasów Sex Pistols czy rockowisko z
polskim „kompotem” w tle. Hoffmann nie ocenia, jedynie bada i
przedstawia, słucha z zaciekawieniem (książkę wypełniają po części
fragmenty autentycznych wywiadów; część respondentów zmarła na długo
przed ukazaniem się książki) i przedstawia Czytelnikowi swe obserwacje.
Opowieść, być może całkiem bezwiednie, okazała się być fascynującą, jak
każda historia z szaleństwem w tle…
Publikacja
ta jest próbą zaznaczenia współistnienia mediów w skali makro i mikro,
a zatem również pewnych więzi, wydawałoby się, skrajnych zjawisk w
kontekście społeczno -edukacyjnym. W tytule celowo umieszczono media
lokalne obok mediów globalnych, by móc wyraźnie zaznaczyć także
różnorodność tych mediów, ich odmienność, jak również możliwości we
wspieraniu oraz rozwoju kultury i edukacji. Media lokalne i media
globalne wspólnie tworzą środowisko medialne, jednak kwestia wizerunku
i oddziaływania tych pierwszych w publikacjach naukowych w kontekście
edukacyjnym jest podejmowana bardzo rzadko, stad próba ich wydobycia z
medialnej masowości.
Książka
przeznaczona jest dla studentów przygotowujących prace dyplomowe z
pedagogiki. Autor wyjaśnia w niej, jak poprawnie napisać pracę
licencjacką lub magisterską. Podaje wiele cennych informacji
metodologicznych, ilustrowanych licznymi przykładami, odnoszących się
do ustalenia tematu pracy, określenia i cel badań, zawartości
treściowej poszczególnych rozdziałów, formułowania problemów badawczych
i hipotez, doboru zmiennych i wskaźników oraz metod i technik
badawczych, sporządzania zestawień tabelarycznych wyników badań, a
także informacje edytorskie dotyczące przypisów i bibliografii.
Dodatkowym walorem książki są narzędzia badawcze, które mogą być
wykorzystane w planowaniu badań lub stanowić punkt odniesienia w
konstruowaniu własnych.
Pedagogika porównawcza jest to subdyscyplina studiów edukacyjnych,
która w
ostatnim okresie rozwija się bardzo dynamicznie. Poszczególne rozdziały
i podrozdziały tworzą wewnętrznie spójny i całościowy obraz
podejmowanej problematyki. W rozdziale pierwszym autorka podejmuje – w
sposób bardzo trafny – kwestie teoretycznych i metodologicznych podstaw
pedagogiki porównawczej. Rozdział drugi poświęcony jest strukturze i
funkcjonowaniu systemów oświatowych – w kontekście porównawczym (w tym
poszczególnych szczebli szkolnictwa). Z kolei rozdział trzeci dotyczy
szkolnictwa wyższego i edukacji dorosłych. Wreszcie, w czwartym
rozdziale podjęte są wybrane problemy edukacyjne w kontekście
międzynarodowym.
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników: od
studentów nauk społecznych (pedagogiki, prawa, psychologii, socjologii,
pracy socjalnej) poczynając poprzez przedstawicieli wymiaru
sprawiedliwości (sędziów, kuratorów sądowych, wychowawców zakładów
poprawczych i schronisk dla nieletnich, wychowawców w zakładach karnych
i aresztach śledczych), pracowników resortu edukacji (pedagogów i
psychologów szkolnych, wychowawców placówek wychowawczych, specjalnych,
socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych), działaczy i wolontariuszy z
organizacji pozarządowych, na pracownikach szeroko rozumianego sektora
pomocy społecznej.
Niniejsze
repetytorium w zwięzły i przystępny sposób przedstawia najważniejsze
wiadomości z zakresu prawa administracyjnego. Omówione w nim
zagadnienia dotyczą przede wszystkim podstawowych zasad i pojęć
teoretycznoprawnych, ustrojowego prawa administracyjnego, działania
administracji publicznej, kontroli administracji. Liczne tabele,
diagramy i rysunki, jak również bogata bibliografia i wiele
praktycznych przykładów obrazujących omawiane instytucje pomogą w
zrozumieniu najtrudniejszych pojęć, usystematyzowaniu i ugruntowaniu
wiedzy.
Nowe,
trzecie wydanie podręcznika do polityki gospodarczej.
Zawiera pełny wykład z zakresu polityki gospodarczej, koncentrując się
zwłaszcza na:
- polityce wzrostu gospodarczego i strukturalnej,
- polityce regionalnej i sektorowej,
- polityce pieniężnej i budżetowej,
- polityce zatrudnienia, kształtowania dochodów i cen,
- polityce związanej z transformacją gospodarki i procesami
integracyjnymi.
Książka
stanowi kompendium wiedzy na temat specyfiki problemu wchodzenia w
obszar zagrożenia uzależnieniem od środków psychoaktywnych, w tym od
alkoholu. Pokazane zostały konteksty sytuacji społeczno -prawnych
nieletnich sprawców czynów zabronionych. Opisy dotyczą osób młodych i
ich środowisk obciążonych przestępczością, dodatkowo mających kontakt
ze środkami psychoaktywnymi. Warto podkreślić, że rekomendacje te
dotyczą nie tylko oddziaływań na sprawców czynów zabronionych, ale też
mogą być przydatne wychowawcom, nauczycielom, pracownikom socjalnym,
kuratorom, policjantom, którzy zajmują się młodzieżą wchodzącą w sferę
problemów związanych z niedostosowaniem społecznym.
Psychologia
poznania jest stosunkowo młodą dyscypliną naukową, która wciąż się
rozwija. W niniejszym podręczniku Czytelnik znajdzie rzetelne omówienie
wszystkich związanych z nią zagadnień. W kolejnych rozdziałach opisane
zostały poszczególne procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć
(również pamięć autobiograficzna), wyobraźnia, pojęcia oraz myślenie i
rozwiązywanie problemów. Ostatni rozdział traktuje o relacjach pomiędzy
emocjami a poznaniem.
Książka jest adresowana przede wszystkim do studentów
psychologii, ale także do osób zainteresowanych tą fascynującą
dziedziną, jaką jest psychologia procesów poznawczych.
Analizując
całą listę zagrożeń, jakie wiążą się z korzystaniem przez młodych ludzi
z mediów elektronicznych, możemy ulec pokusie skierowania całego
wysiłku na maksymalne ograniczenie korzystania z nich. Wydaje się
jednak, że kluczową sprawą jest stworzenie takiej kultury domowej,
nakierowanej na bycie z innymi, rozmowę, wzajemną pomoc i wreszcie
naukę i własny rozwój, która spowoduje, że dziecko/dorastający nie
będzie liczył czasu do kolejnego filmu lub kolejnej sesji z komputerem.
Jest to więc stworzenie swoistej „kultury domowej”, czyli zbioru
rozsądnych zasad korzystania z mediów. Niniejsza praca jest cennym
przyczynkiem właśnie do takiej pracy i stanowi cenną pozycję wydawniczą.
Podręcznik
Jamesa Kalata jest jedną z najbardziej znanych i szeroko polecanych
publikacji akademickich na świecie. Autor, badacz i wykładowca
psychologii z dużym doświadczeniem dydaktycznym, proponuje w niej
problemowe ujęcie zagadnień psychologii, która zajmuje się badaniem i
wyjaśnianiem zachowania oraz jego mechanizmów poprzez odwołanie się do
czynników biologicznych. Każdy z 15 rozdziałów wprowadza czytelnika w
nową tematykę: od percepcji i kontroli czynności ruchowych, przez
uczenie się i pamięć, procesy uwagi, sen i czuwanie, regulację
środowiska wewnętrznego, czynności rozrodcze po myślenie, mowę i
podstawowe zaburzenia psychiczne.
Książka:
zapoznaje z podstawowymi problemami, pojęciami i metodami psychologii
procesów poznawczych; omawia nie tylko "klasyczne" problemy psychologii
poznawczej, ale także najnowsze koncepcje; przedstawia najważniejsze
paradygmaty eksperymentalne i ilustruje szczególnie interesujące
zjawiska opisami konkretnych badań; pokazuje, że czynności pozornie
proste i zrozumiałe są kontrolowane przez niezwykle złożony i
wyrafinowany mechanizm poznawczy; demistyfikuje uproszczone sądy i
pseudoteorie na temat procesów poznawczych człowieka; ukazuje nowe
możliwości zastosowania pojęć i metod psychologii poznawczej do analizy
wielu zjawisk, zwykle nie rozpatrywanych w tym kontekście, np. zjawisk
społecznych lub zaburzeń psychicznych.